maanantai 15. huhtikuuta 2013

Palvelutarjonnasta



Lääkäripalveluja tarjoavat yritykset tarjoavat Porissa ja Turun alueella monipuolisia terveyspalveluja. Kilpailua on helppo kuvitella olevan joillakin ilmeisen päällekkäisillä osa-alueilla, mutta erikoistuminen ja asiakassuhteen merkitys lienevät ne tekijät jotka asiakkuuteen lopulta vaikuttavat eniten. Tutulle lääkärille on mukava mennä, niin ei tarvi aloittaa aina alusta, kuten usein julkisella puolella. Jos taas asiakaskäyntiä suunnittelee ihan ensimmäistä kertaa, on mahdollista valita mikä tahansa toimija, varsinkin jos vertaissuosittelijaa ei ole. Ainoa selvä plussa on paikallisuus, mutta kyllä moni lähtee, etenkin Porista isompiin kaupunkeihin etsimään alan parhaita osaajia. Varsinkin jos ei ole rahasta kiinni, kuten yhä useamman kohdalla ei ole.

Asiakkaat ovat entistä enemmän perillä terveyteen liittyvistä asioista ja etsivät aktiivisesti itsekin tietoa netistä. Asiakkaita voivat olla yhä enevässä määrin sellaiset henkilöt jotka haluavat seurata itse vaikkapa D-vitamiinin saantiaan ja tulevat terveyspalvelujen tarjoajalle teettääkseen tällaisen mittauksen. Asiakkaaksi voisi ryhtyä myös itseni kaltainen perheenäiti, joka ihmettelee mitä vartalolle tapahtui kun sai ja imetti kaksi lasta. Vähän epäilyttävät ne kannustuksen sanat, että kyllä se siitä korjaantuu, ja jopa sitä löytää itsensä tutkailemasta plastiikkakirurgiapalveluja paikallisissa yksityisissä terveystaloissa. Samaan aikaan oma äiti kertoo leikanneensa lehdestä talteen mainoksen jossa kerrottiin Porissa tarjottavasta ilmaisesta plastiikkakirurgian arviointikäynnistä. Silmäluomet kun alkavat haitata näkyvyyttä.

Asiantuntijuuten perustuva konseptointi oli eri mittakaavassa kylläkin, käytössä kaikilla seuraamillamme yrityksillä, mutta varsinaisen tuotteistamisen tasoissa oli isojakin eroja. Alueen asiakkaiden tunteminen ja uusien palvelujen kehittäminen on hyvin ajankohtaista molemmilla alueilla, joissa toimii näistä useita yrityksiä ja joiden tarjoamat ovat perinteisesti hyvinkin samankaltaisia. Yritykset kilpailuttavat näitä toimijoita varmaankin aktiivisesti ja ehkä yksityisetkin voivat kysyä hintoja joillekin perustoimenpiteille useammasta paikasta. Vielä pidemmälle viety tuotteistaminen ja mainontaan panostaminen voisi hyvinkin vaikuttaa markkinaosuuksiin. Tulipa mieleen näin äitiylomalaisena sekin että tarjoaakohan joku näistä rahoitusta....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti