Blogi perustuu Turun kauppakorkeakoulussa olevaan Asiantuntijapalveuiden markkinointi kurssiin. Blogia ylläpitävät opiskelijat Mari Viljanen-Peuraniemi ja Sarita Hernesniemi. Blogin tarkoituksena on esitellä asiantuntijapalvelutoimialan yritysten palveluvalikoimaa, tunnistaa palvelutarjoomissa ilmenevät yhtäläisyydet ja keskeiset erottavat tekijät. Lisäksi tarkoituksena on kartoittaa missä määrin yritykset ovat tuotteistaneet palveluitaan ja miten tuotteistaminen näkyy verkossa. Tässä blogissa tutustutaan suurimpiin lääkäripalveluihin Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella.
Asiantuntijapalvelut
Asiantuntuntijapalvelut ovat tärkeitä talouskasvun katalysaattoreita. Asiantuntijapalveluiden kasvu on huimassa vauhdissa. Palvelualojen osuus bruttokansantuotteesta ja työllisyydestä on noin 70 %. Palvelualat pystyvät tulevaisuudessa työllistämään lisää ja säilyttämään kohtuullisen työllisyyden tason, mitä ei esimerkiksi teollisuus ei voi taata. Asiantuntijapalveluilla ja liike-elämän palveluilla on selkeä katalysoiva vaikutus elinkeinoelämään, esimerkiksi konsulttiyritysten ja mainostoimistojen palvelujen vaikutukset voivat olottua pitkälle tulevaisuuteen. (Lehtinen & Niinimäki 2005.) Asiantuntijapalvelun muodostuu imagon muodostamasta kuoresta ja sisällä olevista aineellisista ja aineettomista osista, joiden tavoitteena on asiakashyödyn tuottaminen (Pohjola 2013). Asiantuntijapalvelut eroavat muista palveluista tiettyjen erityisominaisuuksien vuoksi.
Tässä asiantuntijapalveluiden erityispiirteitä:
Tässä asiantuntijapalveluiden erityispiirteitä:
1) Aineettomuus
Asiantuntijapalvelut ovat usein aineettomia ja abstrakteja palveluja, jotka osin tuotetaan, markkinoidaan ja kulutetaan samanaikaisesti. Palvelut voivat olla ohjeita, neuvoja, ideoita tai prosesseja, joista jää lopulta konkreettisia lopputuloksia. (Vahvaselkä 2004, Lehtinen & Niinimäki 2005)
2) Erikoisosaaminen
Palveluihin liittyvä erikoisosaaminen tekee palveluista asiantuntijapalveluita. Lisäksi luovuus ja ainutlaatuinen osaaminen erottaa asiantuntijapalvelut muista palveluista. (Pohjola 2013, Lehtinen & Niinimäki 2005.)
3) Riskit
Asiantuntijapalveluihin liittyvät riskit ovat yleensä suuret. Asiakkaan on ostohetkellä mahdotonta arvioida ostamaansa palvelua. Asiakas joutuu tekemään ostopäätöksensä suureessa epävarmuudessa. jos hänella ei ole aikaisempaa kokemusta kyseisestä palvelusta. (Lehtinen & Niinimäki 2005, Grönroos 2001.)
4) Vuorovaikutus/yhteistyö asiakkaan kanssa
Asiakkaan riittävä osallistaminen on erittäin tärkeää asiantuntijapalveluita tuotettaessa. Asiantuntijapalvelut syntyvät palvelujen tuottajan ja asiaakkan yhteistyönä. (Lehtinen & Niinimäki 2005, Grönroos 2001.)
.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti